Javascript kütüphaneleri, hangisini seçmek lazım ?

Javascript ile uğraşmaya yeni başlayanlar temel javascript özelliklerini öğrendikten sonra ileri seviye işler için bir kütüphane kullanmaya başlar. Kütüphane seçimi elinizdeki projenin geliştirilmesi sırasında önem kazanmaktadır çünkü elinizdeki kodlar kullandığınız kütüphaneye uygun olacaktır ve başka bir kütüphane ile birlikte büyük ihtimalle kullanamayacaksınız.
Bu noktada popüler kütüphaneleri ve avantaj dezavantajlarını bilmek çok önemlidir. Son zamanlarda en popüler olan javascript kütüphanelerden 2si prototype ve jQuery’dir.

Genel
Prototype, bu kütüphane benim ana kütüphanem, dolayısı ile eksikliği ve fazlalığı nedir iyi bilmekteyim. Prototype 120kb’lik js dosyası ile bir javascript programcısının ihtiyaç duyacağı, duymayacağı her türlü fonksiyonu implemente etmiştir. Prototype kullanırken fark edeceğiniz şey neredeyse her işlem için bir kod var, tabi bu ana js boyutunu çok arttırmış. Prototype kütüphanesinin en güzel özelliği nesneye yönelik programlama açısından daha kolay olması.
jQuery, bu kütüphane şu anda internetin en popüler kütüphanesi çünkü az önce prototype için özellikle bahsettiğim ana js’si büyüklüğü burada bir sorun değil çünkü jQuery ana js’si 30kb. jQuery pluginli yapısı ile ihtiyaç duyulan özelliklere sahip oluyor bu da js boyutu açısından büyük fayda, ayrıca 3.parti eklemeleri de çok kolaylaştırıyor.

Destek – Topluluk
Prototype ile jQuery kütüphanelerini destek açısından karşılaştırmak istersek jQuery önde gibi görünüyor. 2 kütüphanenin de dökümantasyonu çok kaliteli ama forum adeti vs açısından jQuery önde gibi görünüyor. javascript konusunda uzmanlaşan kişiler için forum adedi vs çok önemli olmuyor ama başlangıç ve orta seviye geliştiriciler için önemli.

Efekt desteği
Efekt desteği konusunda 2 kütüphanenin de sorunu yok fakat yine jQuery pluginli yapısı sayesinde daha düşük dosya boyutları sağlıyor.
Prototype’ın efekt kütüphanesi scriptaculous ve onun boyutu da bi prototype kadar var.

Sonuç, düşüncelerim
Ben prototype kütüphanesi konusunda uzmanlaştım ve bana göre prototype kütüphanesinin en büyük eksisi boyutu 120kb çok büyük, aktif olarak kullanacaksanız tavsiyem javascript ufaltıcılardan geçirin, en az 20kb lik gereksiz boşluk var çünkü. Ben ayrıca gereksiz fonksiyonları (bana göre gereksiz olan) çıkartıp boyutu 50kb’ye düşürdüm bunula birlikte 50kb’lik dosyaya packer adı verilen sıkıştırma tekniğini uyguladım ve sonuç olarak 30kb lik dosya boyutu elde ettim. 120kb’ye göre muhteşem bir boyut ama tabi ki bazı fonksiyonlar vs eksik.
jQuery ise boyut ve yapısı açısından bakınca neden bu kadar popüler olduğunu kanıtlıyor.
Son olarak şunu tavsiye ediyorum her 2 kütüphaneye de bakın ve onlarla aynı işi yapacak kodları yazmayı deneyin, mesela bir dialog kutusu oluşturacak kodları yazmayı deneyin hangisi daha çok hoşunuza giderse onunla gidin ve arkanıza bakmayın 🙂 (arkanıza bakmayın ama sağınızı solunuzu iyi gözleyin gelişmeleri takip etmek önemlidir.)

Yorum bırakın